دنیای شکلات, زندگی شیرین

چالش 75 روز سخت چیست؟

چالش 75 روز سخت ، چالش ورزش و لاغری

این چالش چه قوانینی دارد و آیا واقعاً برای شما مناسب است؟

اگر شما هم در شبکه‌های اجتماعی به دنبال پیدا کردن آخرین متدهای رژیم غذایی و تمرین‌های ورزشی بوده باشید، احتمالاً تا به حال با  چالش 75 روز سخت مواجه شده‌اید. جالب است بدانید که هشتگ #HardChallenge75 در تیک تاک بیش از 1 میلیارد بازدید داشته و ویدیوها خبر از تاثیرات فوق‌العاده این چالش می‌دهند.

در حالی که بسیاری از افراد این چالش را یک تحول ذهنی و احساسی بیان می‌کنند اما در بیشتر این ویدیوها، عکس‌های قبل و بعد از کاهش وزن و رشد عضلانی شرکت‌کننده‌ها را می‌توان دید؛

زمانی که تیک تاکر معروف مدیسون جان چالش 75 روزه را تمام کرد، در ویدیویی با 2.7 میلیون بازدید، گفت: «دوباره عاشق خودم و زندگی‌ام شده‌ام!».

چالش 75 روز سخت چیست؟

اندی فریزلا، کارآفرین و مجری پادکست Real AF و 75 Hard و خالق چالش 75 روز سخت می‌گوید که این چالش یک برنامه غذایی یا یک برنامه تناسب اندام نیست.

او به این برنامه «سختی ذهن» گفته و آن را به «یک مردآهنی برای مغز شما» تشبیه می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا تمام چیزهایی را که باید در رابطه با چالش 75 روز سخت بدانید در اختیارتان بگذاریم؛ همچنین به این پرسش پاسخ دهیم که این چالش برای شما بی‌خطر است یا خیر.

طبق گفته‌های فریزلا در چالش 75 روز سخت بیشتر تمرکز خود را روی مهارت‌هایی نظیر عزم راسخ، عزت نفس، اعتماد به نفس، نظم و دیگر مهارت‌هایی که برای موفقیت ضروری است، گذاشته و کمتر روی کاهش وزن یا عضله‌سازی تمرکز کرده است.

البته نباید فراموش کنید که این چالش با توجه به عکس‌های قبل و بعد افرادی که آن را انجام داده‌اند، به یک اندازه برای مغز و بدن شما دشوار خواهد بود. جالب است بدانید که مطابق با آمار وبسایت Frisella، تا این لحظه بیش از 100.000 نفر چالش 75 روز سخت را به پایان رسانده‌اند.

فریزلا در یکی از پادکست‌هایش در سال 2020، به شش قانون که باید برای انجام چالش 75 روز سخت به صورت روزانه دنبال شوند اشاره کرده و می‌گوید: «تصور کنید که چه ارزشی برای خود پیدا می‌کنید، وقتی که می‌گویید قصد انجام کاری را دارید و سپس به دنبالش رفته و واقعاً آن را انجام می‌دهید؟»

فریزلا پس از دیدن افرادی که در اطرافش به سراغ برنامه‌های مربیگری و تناسب اندام رفته و سپس آن را کنار می‌گذارند، چالش 75 روز سخت را شروع کرد.

جالب است بدانید که این کارآفرین 37 ساله، پیش از اینکه برنامه‌اش را به دنیا معرفی کند خودش قوانین آن را یادداشت کرده و چالش 75 روزه خود را به پایان رساند. نتایج به دست آمده پس از اتمام چالش، به قدری شگفت‌انگیز بود که زندگی‌اش را متحول کرد.

فریزلا می‌گوید: «به شما اطمینان می‌دهم که بعد از تمام کردن چالش 75 روز سخت به گذشته نگاه کرده و به خود بگویید انجام این چالش بهترین کاری بود که تاکنون انجام داده‌ام.»

او در ادامه می‌گوید: «ما داریم در این رابطه صحبت می‌کنیم که مغز شما به نقطه‌ای خواهد رسید که روش رسیدن به هر چه را که می‌خواهید بخرید یا یاد بگیرید، به سرعت پیدا کند. به بیانی دیگر او می‌تواند از خودش مراقبت کند؛ چرا که شما می‌توانید به صورت مداوم از این توانایی استفاده کنید.»

قوانین چالش 75 روز سخت

فریزلا بیان می‌کند که با وجود اینکه قوانین چالش 75 روز سخت آسان هستند اما به این معنا نیست که برنامه به سادگی انجام می‌شود. این قوانین از پنج کار که باید به صورت روزانه انجام دهید و یک قانون فراگیر تشکیل می‌شوند که نیاز است آن‌ها را در تمام طول 75 روز دنبال کنید.

  1. قانون اول: در صورتی که چالش را حتی به مدت یک روز رها کنید باید چالش را دوباره از اول شروع کنید.

فریزلا بیان می‌کند: «درست است که این برنامه ناخوشایند است و می‌تواند سخت باشد اما شما نمی‌توانید آن را مطابق میل خود تغییر دهید».

او ادامه می‌دهد: «زندگی هرگز با شرایط عالی پیش نمی‌رود. شما همیشه در طی زندگی‌تان مجبور خواهید بود تا کارهایی که دوستشان ندارید را انجام دهید. این برنامه درست در لحظه‌ای که شما قصد تغییر دادن برنامه یا سازش با خودتان را دارید، سر می‌رسد و اجازه آن را به شما نمی‌دهد.

  1. قانون دوم: یک رژیم غذایی را برای دنبال‌کردن انتخاب کنید؛ این رژیم غذایی باید فاقد الکل یا وعده‌های غذایی نامناسب باشد.

این رژیم غذایی را باید بر اساس اهداف خود انتخاب کرده و کاملاً به آن پایبند باشید. تا پایان این دوره 75 روزه، حتی نباید یک قطره الکل مصرف کنید. از جمله دلایل این کار می‌توانیم به مسائلی نظیر کالری‌های خالی، اعتیاد روانی، اعتیاد فیزیکی، سبک زندگی و سم‌زدایی بدن به مدت 75 روز، اشاره کنیم.

مصرف شکلات تلخ می‌تواند یک انتخاب خوب برای میان وعده یا کنار چای و قهوه در این دوره باشد که با خواص بی‌نظیر کاکائو به سلامت شما هم کمک کند.

  1. قانون سوم: نوشیدن یک گالن آب در طول روز.

فریزلا می‌گوید: «برای نوشیدن یک گالن آب تا پیش از رفتن به رختخواب، باید مصمم بوده و روز خود را زود شروع کنید.»

  1. قانون چهارم: دو بار تمرین ورزشی در طول روز، هر کدام به مدت 45 دقیقه.

این قانون به عنوان یکی از سخت‌ترین بخش‌های چالش 75 روز سخت شناخته می‌شود. هر کدام از این دو تمرین، باید 45 دقیقه به طول بینجامد و یکی از آن‌ها، بدون توجه به شرایط آب و هوایی، باید خارج از خانه انجام شود.

فریزلا می‌گوید: «هدف برنامه همین است! اینکه بیاموزید شرایط هرگز عالی نیستند! همین مسئله، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مردم نمی‌توانند زندگی خود را به شکلی مفید و موثر پشت سر بگذارند، همین شرایط جزئی و سخت هستند؛ این شرایط جزئی به سادگی می‌توانند برنامه شما را به خطر بیندازند.

  1. قانون پنجم: روزانه ده صفحه کتاب غیرداستانی بخوانید.

فریزلا توضیح می‌دهد: «این قانون برای سرگرمی شما نیست؛ برای خواندن هری پاتر نباید از آن استفاده کنید. هدف این قانون، یادگیری چیزهای جدید است. موضوع کتاب باید در رابطه با خودسازی و رشد شخصی باشد.» او تاکید می‌کند که این کتاب، باید کتابی فیزیکی باشد، نه یک کتاب الکترونیکی که در گوشی یا تبلت خود مطالعه کنید.

  1. قانون ششم: باید به صورت روزانه یک عکس از پروسه‌ی پیشرفت فیزیکی خودتان بگیرید.

فریزلا توضیح می‌دهد: «هدف از این قانون فقط ثبت کردن پیشرفت فیزیکی شما نیست. طبیعی است که در زمانی که شروع به پیشرفت در تناسب اندام، کسب و کار یا هر جای دیگری می‌کنید، برخی از جزئیات کوچک را نمی‌بینید.» با کمک این عکس‌ها پیشرفت روزانه خود را فراموش نخواهید کرد. او توصیه می‌کند که در این عکس‌های روزانه، بدن خود را به نمایش بگذارید. او درک می‌کند که این کار می‌تواند قدری دشوار باشد؛ اما می‌گوید که این عکس‌ها برای شما است و نیازی نیست تا آن‌ها را به جایی ارسال کنید.

برنامه 75 روز سخت برای افرادی جذابیت دارد که به دنبال تغییراتی چشمگیر در زندگی روزمره خود هستند. از سال 2019 که فریزلا این برنامه را به دنیا معرفی کرد، بیش از یک میلیون نفر پست در اینستاگرام با هشتگ #75Hard منتشر کردند و در تیک تاک هم می‌توانید نمونه‌های زیادی را پیدا کنید.

خالق این برنامه می‌گوید که از این مسئله متعجب نشده و انتظارش را داشته است. او می‌گوید: «در صورتی که چالش 75 روز سخت را درست همانطور که طراحی شده انجام دهید، در آخر به فردی کاملاً متفاوت تبدیل خواهید شد. این تفاوت در ظاهر، نحوه صحبت یا حتی تفکر شما به چشم خواهد خورد.»

مزایای چالش 75 روز سخت

دکتر جردن متزل، یک پزشک ورزشی و نویسنده کتاب نسخه تمرینی دکتر جردن متزل، به عنوان یک طرفدار تعهدات روحی و جسمی، به خوبی با مزایای چالش 75 روز سخت آشنایی دارد. او معتقد است: «مردم بیش از آنچه تصور می‌کنند در گارد خود زندگی می‌کنند.

من دریافتم که مردم از هر قشر، پاسخی متفاوت به مفاهیم می‌دهند. برخی از مردم دریافته‌اند که با تشویق، انگیزه‌ی بیشتری برای کار دارند؛ برخی دیگر به فعالیت‌های گروهی علاقه دارند. این در حالی است که گروهی دیگر، تنها با عضویت در یک باشگاه می‌توانند کمک زیادی به خودشان کنند.»

تحقیقات مختلف می‌گویند افرادی که از نظر جسمی فعالیت بیشتری دارند، سالم‌تر بوده و احساس بهتری را تجربه می‌کنند. این افراد کم‌تر از دیگران در خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان قرار می‌گیرند.

البته فراموش نکنید که پیش از انتخاب یک رژیم غذایی یا برنامه تناسب اندام با یک متخصص مشورت کنید.

طبق تحقیقات بسته به شدت تمرینات ورزشی، هر بزرگسال باید حداقل 75 تا 300 دقیقه در طول هفته ورزش کند. در صورت انجام تمرینات ورزشی بیش از 300 دقیقه در هفته تاثیرات مثبت آن را بیشتر در بدن خود مشاهده خواهید کرد.

چالش ورزش و لاغری
اوت میل رژیمی

متزل بر این باور است که داشتن فعالیت‌های جسمی بیش از مقدار گفته شده هیچ اشکالی ندارد. او اضافه می‌کند: «تا زمانی که توجه کاملی به بدن خود داشته و مطمئن شوید که درد، نحوه حرکت شما را دچار مشکل نمی‌کند، هیچ مشکلی وجود ندارد.

البته این به آن معنا نیست که در صورت بدتر شدن درد، آن‌ را به حال خود رها کنید. بنظر می‌رسد که چالش 75 روز سخت بیشتر در رابطه با تعهد داشتن به قولی است که به خودتان داده‌اید؛ به همین دلیل، فکر می‌کنم که امتحان کردن آن کار خوبی باشد.»

کلی کیتلی نیز به عنوان یک مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز و کارشناس سلامت روان زنان دیدگاهی مثبت به چالش دشوار 75 و برنامه‌هایی همانند آن دارد. کیتلی به TODAY Health گفته است: «این چالش برای افرادی که به دنبال ایجاد تغییرات عمده رفتاری هستند، می‌تواند مفید باشد.

این برنامه بسیار ساختارمند بوده و پیگیری آسانی دارد؛ در عین حال با گرفتن عکس روزانه، مسئولیت‌پذیری فرد را افزایش داده و امکان مشاهده بصری پیشرفت را برای فرد مهیا می‌سازد.

در آخر، به عنوان یک درمانگر رفتاری شناختی، بسیار به مولفه خواندن کتاب‌های خودسازی و رشد شخصیتی برای افزایش انگیزه و عزم خود، علاقه دارم.»

معایب چالش دشوار 75

کیتلی می‌گوید که حفظ ذهنیت صفر یا صد در دراز مدت برای بسیاری از افراد دشوار است؛ در همین حال، او می‌داند که این چالش برای افرادی که می‌خواهند گامی مهم در راستای سلامتی خود بردارند، مفید خواهد بود. با تمام این‌ها، مهم است که برنامه‌ای برای زمان تمام شدن 75 روز سخت داشته باشید.

کیتلی هشدار می دهد: «مراقب باشید تا آونگی که به سختی به حرکت درآورده‌اید، در جهتی مخالف شروع به حرکت نکند. در صورتی که برنامه را با موفقیت به پایان برسانید، احتمالاً احساس فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده و می‌خواهید یک زندگی سالم را پیش گرفته و عادت‌های مفیدی را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.» سایر کارشناسان هم با کیتلی موافق بوده و توصیه می‌کنند که در این مرحله، بسیار احتیاط کنید.

توماس هیلدبراند، پزشک و مدیر مرکز تعالی اختلالات غذایی و وزن در نیویورک، پس از شنیدن قوانین چالش 75 روز سخت به TODAY.com می‌گوید: «یک فرد معمولی بدون قربانی کردن یک چیز دیگر در زندگی خود نمی‌تواند زمان مورد نیاز برای انجام چالش را در زندگی روزمره‌اش ایجاد کند». هیلدبراند تنها به این بسنده نکرده و معتقد است که عواقب روانی سختی برای برخی افرادی که چالش 75 روز سخت را انجام می‌دهند وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که اختلال خوردن در افرادی که این چالش را انجام می‌دهند، پس از پایان چالش عود کند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که افرادی با عدم سابقه اختلال، در صورت شکست در انجام چالش، شکست خود را به شکستی روحی و درونی تبدیل کرده و انگیزه خود را کاهش دهند.

نتیجه نهایی: آنچه دانشمندان در رابطه با چالش دشوار 75 فکر می کنند

در صورتی که به دنبال تناسب اندام هستید و از چالش 75 روز سخت خوشتان می‌آید، بهتر است تا به توصیه هیلدبرانت عمل کرده و ابتدا اهداف خود را بررسی کنید. او می‌گوید: «بیشتر مردم زندگی بهتری می‌خواهند و اکثر آن‌ها به قوانینی سختگیرانه برای رسیدن به آن نیازی ندارند. در آخر روز، خواهید دید که بهترین نتایج از چیزهایی به دست می‌آیند که واقعاً از آن‌ها لذت برده و قادر هستید تا آن‌ها را با زندگی روزمره خود، ادغام کنید.»

هیلدبرانت توضیح می‌دهد که: «ممکن است گروهی از افراد از چالش‌هایی نظیر چالش 75 روز سخت لذت ببرند. این در حالی است که برخی افراد از این چالش زده می‌شوند. اگر از قوانین شدید و سختگیرانه خوشتان نمی‌آید، مشکلی نیست. نتیجه نهایی در پایان روز، تنها به میزان حرکت شما بستگی دارد.»

منبع:  https://www.today.com/health/what-75-hard-what-know-about-75-hard-challenge-t226289

اپلیکیشن:  برای راحت تر انجام دادن این موارد می توانید برنامه چالش 75 روز سخت را از گوگل پلی استور دانلود کنید.

سئوالات متداول درباره فواید شکلات تلخ

مهم‌ترین موضوعی که باعث بهبود روند لاغری در بدن می‌شود، افزایش سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن است.

 شکلات تلخ به دلیل داشتن اسید‌های اشباع نشده به افزایش متابولیسم بدن کمک بسیار زیادی می‌کند؛ همین امر موجب تقویت فرایند کالری سوزی شده و در نتیجه آن بدن در گذر زمان لاغر می‌شود.

مصرف انواع شکلات تلخ می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب در بدن شده و خواب آرام و بهتری را برای شما رقم بزند. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی می‌باشد که بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.


اگر از تاثیر شکلات تلخ در رژیم غذایی لاغری بی خبر هستید، حتما مطالب زیر را بخوانید: