زندگی شیرین

کالری شکلات تلخ

شکلات تلخ

احتمالا درباره‌ی خواص شکلات‌تلخ شنیده‌اید. شکلات‌تلخ مواد مغذی بسیاری دارد برای سلامتی و بهبود عملکرد بدن مفید است. شکلات که از دانه‌های درخت کاکائو تهیه می‌شود، یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان روی کره‌ی زمین است. مطالعات نشان می‌دهند شکلات‌تلخ با کره کاکائو می‌تواند برای سلامتی‌تان مفید باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد. با ما همراه باشید، تا خواص شکلات‌تلخ را با هم مرور کنیم.

کالری شکلات‌تلخ چقدر است؟

شکلات‌تلخ از کاکائو درست می‌شود که گیاهی با مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان بالاست. در حالی که به شکلات‌های شیری برای داشتن طعم شیرین‌تر مقدار قابل توجهی شکر و شیر اضافه می‌شود، شکلات‌تلخ حاوی مقدار بیشتری از کاکائو و کره کاکائو و همین‌طور شکر کمتر است.

 

خواص شکلات‌تلخ چیست؟

  1. شکلات‌تلخ باعث کاهش استرس می‌شود

شکلات تلخ ترکیبات مختلفی حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی از جمله فراوانول‌ها و پلی‌فلانول‌ها دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. استرس اکسیداتیو به آسیبی گفته می‌شود که مقادیر بیش از حد رادیکال‌های آزاد ممکن است به بدن و به بافت سلول‌ها وارد کنند. استرس اکسیداتیو به روند پیر شدن طبیعی کمک می‌کند و اثرات آن با گذشت زمان ممکن است در بروز بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و سرطان هم تاثیر داشته باشد.

2. شکلات‌تلخ به کاهش فشار خون کمک می‌کند

فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ همچنین به تولید اکسید نیتریک در بدن هم کمک می‌کنند، مولکولی که به کاهش فشار خون کمک می‌کند، به‌خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع دو و افرادی با سابقه نارسایی قلبی.

3. به بالا بردن سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کند

پلی‌فلانول‌ها و تئوبرومین‌های موجود در شکلات تلخ به پایین اوردن سطح کلسترول بد (LDL) در بدن کمک می‌کنند و همچنین باعث بالا بردن سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شوند. پژوهشی در سال ۲۰۱۷ نشان داده که مصرف منظم شکلات تلخ به بالا بردن مقدار کلسترول خوب در بیماران مبتلا به HIV موثر بوده، اما در این بیماران بر روی مقدار کلسترول بد تاثیری نداشته است.

4. شکلات‌تلخ خاصیت ضد التهابی دارد

التهاب که بخشی از واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به میکروب‌ها و مواد زیان‌آور دیگر است گاهی می‌تواند باعث آسیب به سلول‌ها و بافت‌ها بشود. شکلات تلخ حاوی ترکیباتی با خاصیت ضدالتهابی است که می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند.

فواید بی‌شمار شکلات‌تلخ برای بدن انسان و همچنین طعم استثنایی‌اش آن را به یک ابرغذای محبوب و پرطرفدار تبدیل می‌کند. اما از آن‌جا که شکلات به خاطر کالری بالا همیشه خوراکی چاق‌کننده‌ای شناخته می‌شود، لازم است با ارزش‌های تغذیه‌ای آن آشنا باشید تا بتوانید مقدار آن را بر حسب نیاز بدن و به مقدار متعادل در رژیم غذایی خود حفظ کنید و به این صورت ضمن بهره بردن از فواید آن، از طعم و مزه شکلات هم با خیال راحت لذت ببرید، بدون آن که نگران اضافه وزن باشید. در واقع همان‌طور که در مطالب پیش اشاره کرده‌ایم شکلات تلخ برای لاغری مفید است و مصرف آن طی رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود. اگر قصد خرید شکلات‌تلخ مناسب با کره‌کاکائو را دارید به دیجی‌کالا سربزنید.

هر صد گرم شکلات‌تلخ با مقدار 70 تا 85 درصد کاکائو به طور متوسط شامل مواد زیر است:

  • 605 کالری انرژی
  • 87/7 گرم پروتئین
  • 06/46 گرم چربی
  • 36/46 گرم کربوهیدرات
  • 11 گرم فیبر خوراکی
  • 23/24 گرم قند
  • 12 میلی‌گرم آهن
  • 230 میلی‌گرم منیزم
  • 34/3 میلی‌گرم روی

شکلات‌تلخ منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و به طور کلی نسبت به شکلات‌های شیری از قند کمتری برخوردار است.

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف شکلات‌تلخ می‌تواند به کاش برخی بیماری‌ها و بهبود عملکرد بدن انسان کمک کند، به‌همین دلیل مصرف روزانه آن در حد اعتدال معمولاً توصیه می‌شود. افرادی که علاقمندند شکلات‌تلخ را در رژیم غذایی خود داشته باشند باید با توجه به چربی و کالری بالای شکلات مقدار آن را با توجه به قد، وزن، سن و نوع رژیم غذایی خود تنظیم کنند. به‌طور خلاصه یافته‌های مختلفی درباره فواید شکلات و میزان کالری شکلات‌تلخ وجود دارد اما مهم‌ترین موضوع در مصرف شکلات میانه‌روی است.